Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Karipap Pusing Anti Ribet!

Perlu hidangan praktis untuk hari ini? Resep karipap pusing ini mungkin bisa menjadi ide menarik untukmu! karipap pusing salah satu menu makanan dengan rasa berani dan tentunya dijamin pasti nagih.

Karipap Pusing

Banyak orang malas mulai memasak karipap pusing karena takut rasa masakannya tidak sesuai harapan. Banyak hal yang mempengaruhi kualitas rasa dari karipap pusing! Mulai dari kualitas peralatan memasak, pastikan selalu untuk menggunakan peralatan memasak yang bermutu dan selalu dalam kondisi bersih. Selain itu, agar cita rasa makanan semakin enak pastinya harus menggunakan banyak bumbu supaya masakan yang dihasilkan terasa nikmat. Selanjutnya, perbanyaklah latihan untuk mengenali berbagai macam rasa masakan, nikmatilah setiap proses memasak dengan sepenuh hati, karena perasaan yang semangat, tenang dan tidak terburu-buru berpengaruh terhadap rasa masakan juga lho!

It is a thin dough made with several layers simulating a puff pastry, which is then fried or baked, filled with a mixture of ingredients that. SPIRAL CURRY PUFFS (KARIPAP PUSING 螺旋咖喱角): Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are quite similar to the western puff or pies except that for this curry puff, it is filled with spicy, sweet a… Karipap Pusing.

Cara membuatnya pun tidak sulit, sobat dapat menghidangkan karipap pusing hanya dengan menggunakan 9 bahan dan 8 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk membuatnya, bikin karipap pusing yuk!

Untuk menghidangkan Karipap Pusing, gunakan bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan sebagai berikut:

  1. Ambil of Bahan Kulit A:.
  2. Sediakan 200 gr of tepung terigu protein sedang/rendah.
  3. Sediakan 30 ml of minyak sayur.
  4. Gunakan 100 ml of air.
  5. Ambil 1/4 sdt of garam.
  6. Dibutuhkan of Bahan Kulit B:.
  7. Dibutuhkan 120 gr of tepung terigu protein sedang/rendah.
  8. Gunakan 80 gr of margarin.
  9. Siapkan 1 sdm of mentega putih.

Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: *Doh berminyak* : Sedapnya Karipap Pusing. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat.

Cara menyiapkan Karipap Pusing:

  1. Campur semua bahan kulit A, aduk rata sampai kalis.
  2. Campur bahan kulit B, aduk hingga rata.
  3. Bagi masing2 bahan kulit A dan B menjadi 4 bagian (yg berwarna putih bahan kulit A dan yg berwarna kuning bahan kulit B).
  4. Pipihkan bahan kulit A hingga membentuk lingkaran yg lumayan lebar, lalu taruh bahan kulit B diatasnya. Kemudian tutup/bungkus bahan B dengan bahan A.
  5. Giling adonan dengan menggunakan rolingpin hingga membentuk persegi panjang (agak tipis), poles tipis dengan kuas yg sudah dibasahi air (agar mudah menempel). Lalu gulung sambil dipadatkan..
  6. Letakkan adonan memanjang keatas lalu giling lagi hingga pipih, kemudian gulung sambil dipadatkan. Lalukan sampai habis..
  7. Ambil 1 adonan lalu belah/potong adonan menjadi 4 (kalau dibagi 3 nanti jadinya terlalu kebesaran). Pipihkan membentuk lingkaran (jangan terlalu tipis nanti isinya bisa keluar), beri isian ditengahnya kemudian bentuk setengah lingkaran, lalu linting dari ujung sampai akhir membetuk seperti pastel.
  8. Lakukan sampai semua adonan selesai dibentuk, Goreng dalam minyak banyak dan sudah panas dengan api sedang. Ketika digoreng nanti akan langsung terbentuk layernya. Balik sisinya.. goreng hingga kecoklatan. Angkat, tiriskan.
Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. There are a few different versions of the curry puff depending on the ethic group or region.

Ternyata tidak susah, kan? Yuk, mulai belanja bahan-bahannya dan bersiap untuk membuat karipap pusing. Makan malam hari ini pasti akan terasa istimewa! Apabila resep ini berguna jangan lupa agar membagikannya ke teman-teman sobat ya.

close