Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Karipap Pusing Anti Gagal!

Coba resep karipap pusing sebagai hidangan istimewa akhir pekan ini. Dijamin kamu langsung menobatkannya sebagai masakan favorit! Makanan karipap pusing ini cocok untuk momen-momen spesial. Lezat dan tidak sulit dibuat.

Karipap Pusing

Pada umumnya orang sudah minder duluan karipap pusing karena takut masakan yang dihasilkan tidak enak. Ada beberapa hal yang mempengaruhi kualitas rasa dari karipap pusing! Mulai dari kualitas alat masak, pastikan selalu untuk menggunakan peralatan memasak yang berkualitas dan selalu dalam kondisi baik dan bersih. Selain itu, kualitas bahan yang dipakai juga mempengaruhi cita rasa, maka dari itu selalu gunakan bahan yang masih segar.. Kemudian, perbanyaklah berlatih untuk mengenali berbagai macam rasa masakan, nikmatilah setiap langkah-langkah memasak dengan sepenuh hati, karena perasaan yang semangat, tenang dan tidak terburu-buru berpengaruh terhadap rasa masakan juga lho!

It is a thin dough made with several layers simulating a puff pastry, which is then fried or baked, filled with a mixture of ingredients that. SPIRAL CURRY PUFFS (KARIPAP PUSING 螺旋咖喱角): Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are quite similar to the western puff or pies except that for this curry puff, it is filled with spicy, sweet a… Karipap Pusing.

Kalian dapat menghidangkan karipap pusing hanya dengan menggunakan 9 bahan dan 7 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk membuatnya, yuk kita coba resep karipap pusing!

Untuk memasak Karipap Pusing, gunakan bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan sebagai berikut:

  1. Gunakan of Bahan kulit:.
  2. Diperlukan of 🍰 adonan minyak:.
  3. Diperlukan 650 gram of tepung terigu.
  4. Gunakan 100 ml of minyak.
  5. Gunakan 1/2 sdt of garam.
  6. Gunakan of 🍕 adonan margarin:.
  7. Gunakan 300 gram of tepung terigu.
  8. Ambil 4 sdm of mentega putih.
  9. Dibutuhkan 250 gram of margarin.

Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang. Bahan-bahan diperlukan: *Doh berminyak* : Sedapnya Karipap Pusing. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat.

Langkah-langkah menyiapkan Karipap Pusing:

  1. Adonan minyak: campur semua bahan, uleni hingga kalis. Sisihkan.
  2. Adonan margarine: campur semua baha, uleni hingga kalis. Sisihkan.
  3. Bagi adonan minyak @100 gram bentuk bulat. Kemudian bagi juga adonan margarin sebanyak jumlah adonan minyak, bentuk bulat.
  4. Ambil 1 adonan minyak, giling dengan rolling pin lalu isi dengan 1 adonan margarine. Tutup seperti membuat bakpao. Lalu bulatkan. Diamkan 5 menit.
  5. Kemudian giling lagi. Gulung hingga membentuk gulungan vertikal. Gilas dengan rolling pin. Gulung kembali ke arah vertikal.
  6. Potong-potong adonan. Kurang lebih tebal 1 cm. Tipiskan dengan rolling pin. Beri isian lalu tutup seperti membuat pastel.
  7. Step by step pembuatannya saya ambil dari google (ga sempet foto step2nya).
Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging, ayam, sardin, ikan (temosa) dan mini. Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. There are a few different versions of the curry puff depending on the ethic group or region.

Ternyata tidak sulit, kan? Yuk, mulai belanja bahan-bahannya dan bersiap untuk membuat karipap pusing. Makan malam hari ini pasti akan terasa istimewa! Kalau resep ini berguna jangan lupa untuk membagikannya ke teman-teman kalian ya.

close