Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resep: Ayam goreng kunyit yang Lezat Sekali!

Lagi nyari resep ayam goreng kunyit yang paling sedap? Gak usah ragu lagi, disini kami hanya menyediakan resep resep ayam goreng kunyit terbaik! Sajian ayam goreng kunyit ini cocok untuk momen-momen spesial. Lezat dan tidak susah dibuat.

Ayam goreng kunyit

Banyak orang malas mulai memasak ayam goreng kunyit karena takut rasa masakannya tidak sesuai harapan. Banyak hal yang berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam goreng kunyit! Pertama dari kualitas peralatan memasak, selalu pastikan untuk menggunakan peralatan memasak yang berkualitas dan selalu dalam kondisi baik. Selain itu, agar cita rasa makanan kuat tentu saja harus menggunakan banyak bumbu agar makanan yang dibuat tidak terasa datar. Selanjutnya, perbanyaklah latihan untuk mengenali berbagai macam rasa masakan, nikmatilah setiap kegiatan memasak dengan sepenuh hati, karena perasaan yang semangat, tenang dan tidak terburu-buru berpengaruh terhadap rasa masakan juga lho!

Ayam goreng garam kunyit bersama kacang panjang, karot dan bawang besar dimakan dengan nasi putih dan sambal belacan yang diedarkan selepas kuliah Zohor Israk Mikraj oleh Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre terasa sangat sedap di tekak. Tambah lagi diberi sedikit sambal belacan. Itu yang menjadikan saya terus menyediakan lauk ini.

Cara membuatnya pun cukup mudah, teman-teman dapat membuat ayam goreng kunyit hanya dengan menggunakan 6 bahan dan 3 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk membuatnya, bikin ayam goreng kunyit yuk!

Untuk menghidangkan Ayam goreng kunyit, gunakan bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan sebagai berikut:

  1. Ambil 200 gr of Ayam kampung.
  2. Sediakan 4 of Kunyit.
  3. Diperlukan 1 sdt of Totole.
  4. Siapkan 1/2 sdt of Garam.
  5. Ambil 1 of Bawang putih.
  6. Sediakan 1/2 sdt of Ketumbar halus.

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube. Saya suatu masa dulu, suka makan tengahari dengan nasi ayam goreng kunyit yang sedap ini di kantin JKR bersebelahan de n gan pejabat saya. Orang ramai beratur dan masa menunggu memang agak lama. Tapi berbaloi baloi kerana sangat sedap.

Langkah-langkah memasak Ayam goreng kunyit:

  1. Blender bawang putih, kunyit, ketumbar, totole, garam, dan sedikit air.
  2. Rendam ayam dengan bumbu halus diamkan (kalau aku seharian ya simpan di kulkas).
  3. Goreng ayamnya 😊.
Selepas adanya pertukaran vendor yang berniaga di JKR, tiada lagi gerai yang menjual nasi ayam goreng kunyit. Kalau tak tahu nak masak apa kat rumah, buat je ayam goreng kunyit macam resipi ini. Rasanya sangat sedap dan menaikkan selera makan.om tengok resipi ni. Sesuai untuk dimakan bersama nasi panas atau dimakan dengan begitu sahaja, sajian ini mendapat tempat di hati ramai rakyat […] Gaulkan dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Panaskan minyak dan goreng dada ayam di atas api yang besar.

Selamat mencoba resep ayam goreng kunyit! Kalau resep ini berguna jangan lupa agar membagikannya ke teman-teman kamu ya.

close