Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Langkah Mudah Memasak Karipap Pusing Kekinian

Ingin tau rahasia memasak karipap pusing yang enak? Tidak usah ragu lagi, disini kami hanya menyediakan resep resep karipap pusing terbaik! Hidangan karipap pusing ini pas untuk momen-momen spesial. Lezat dan cukup mudah dibuat.

Karipap Pusing

Sebagian Besar orang takut mulai memasak karipap pusing karena takut masakan yang dihasilkan tidak enak. Banyak hal yang berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap pusing! Mulai dari kualitas peralatan memasak, pastikan selalu untuk menggunakan alat masak yang bermutu dan selalu dalam kondisi baik dan bersih. Kemudian, jenis bahan yang digunakan juga berpengaruh menambah cita rasa, oleh karena itu sebaiknya gunakan bahan yang masih segar.. Selanjutnya, perbanyaklah latihan untuk mengenali berbagai macam rasa masakan, nikmatilah setiap langkah-langkah memasak dengan sepenuh hati, karena perasaan yang semangat, tenang dan tidak terburu-buru mempengaruhi hasil akhir masakan juga lho!

This elaboration is a traditional snack from Brunei, Malaysia (Karipap In Malaysia you can find another version called epok-epok and they differ from karipap because the. Resepi Karipap Pusing Sardin Beserta Tips Penyimpanan Cara Membentuk Karipap Pusing Keong Melingkar.

Kamu dapat menyiapkan karipap pusing hanya dengan menggunakan 10 bahan dan 12 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk memasaknya, yuk kita coba resep karipap pusing!

Untuk membuat Karipap Pusing, gunakan bahan-bahan dan bumbu yang digunakan sebagai berikut:

  1. Ambil of Bahan kulit:.
  2. Sediakan of Bahan A:.
  3. Dibutuhkan 25 gr of mentega putih.
  4. Ambil 13 gr of margarin.
  5. Sediakan 75 gr of tepung terigu (saya pakai protein sedang).
  6. Diperlukan of Bahan B:.
  7. Gunakan 175 gr of tepung terigu (saya pakai protein sedang).
  8. Diperlukan 1/4 sdt of garam.
  9. Diperlukan 13 gr of margarin.
  10. Gunakan 85 ml of air.

Spiral Curry Puffs, also known as Karipap Pusing (螺旋咖喱角) are a tasty and favourite Asian snack especially in Malaysia and Singapore. They are quite similar to the western puff or pies except that for..(FRIED & BAKED) Karipap Pusing Rangup dan Sedap Confirm Jadi Karipap Pusing yang rangup dengan inti kentang yang sangat sedap! Cara mudah untuk buat Karipap Pusing secara homemade. Banyak tak banyak dan lebgkap dengan resipi step by step.

Proses menyiapkan Karipap Pusing:

  1. Siapkan isian karipap. (Resepnya sama dengan postingan pastel isi sayuran, cuma saya tambahkan suwiran ayam, dan tidak memakai telur rebus). Atau isian sesuai selera..
  2. Campur Bahan A, uleni hingga kalis, bulatkan. Letakkan di dalam wadah tertutup, sisihkan..
  3. Campur Bahan B, uleni hingga kalis, bulatkan. Letakkan di dalam wadah tertutup, diamkan sekitar 15 menit..
  4. Saya membagi masing-masing adonan menjadi dua bagian, lalu membulatkannya. Tipiskan bulatan adonan B, kemudian letakkan adonan A di atasnya. Lipat adonan B hingga menutupi adonan A. Tipiskan adonan, kemudian gulung. Tipiskan lagi dan gulung lagi..
  5. Padatkan gulungan. Lalu potong-potong (menjadi 8 bagian). Tipiskan potongan adonan pelan-pelan hingga berbentuk lingkaran (jangan terlalu tipis). Beri bahan isian..
  6. Tutup kulit karipap menjadi setengah lingkaran. Tekan-tekan pinggirannya..
  7. Pilin pinggirannya seperti memilin pastel..
  8. Lakukan sampai semua adonan habis..
  9. Lakukan hal yang sama pada bulatan adonan yang satunya lagi..
  10. Goreng karipap dengan api sedang. Angkat dan tiriskan..
  11. Karipap pusing siap disajikan..
  12. Sajikan dengan cabai rawit hijau..
Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Karipap Pusing rangup dan sedap confirm jadi ini adalah resepi karipap pusing yang sangat Video ini adalah mengenai Karipap Pusing. Resepi karipap yang mempunyai struktur berpusing ini boleh. Karipap pusing Lani's kurang berminyak dan resepi yang tersendiri paling sedap dari yang anda pernah makan sebelum ini. Pilihan terbaik waktu makan santai anda!

Sangat mudah dan bakal bikin suasana makan bersama keluarga makin seru pastinya. Yuk, jangan ragu untuk membuat karipap pusing hari ini! Kalau resep ini berguna jangan lupa agar membagikannya ke teman-teman kamu ya.

close