Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Rahasia Memasak Karipap sayur Anti Ribet!

Ingin tau rahasia masak karipap sayur yang nikmat? Tidak usah pusing lagi, disini kami hanya menyediakan resep resep karipap sayur terbaik! Satu lagi makanan yang bakal membuat meja makan semakin meriah - karipap sayur! Khusus untuk merayakan yang istimewa bersama orang special!

Karipap sayur

Kebanyakan orang sudah menyerah duluan karipap sayur karena takut masakan yang dihasilkan tidak lezat. Banyak hal yang berpengaruh terhadap kualitas rasa dari karipap sayur! Pertama dari jenis alat masak, pastikan selalu untuk menggunakan alat masak yang bermutu dan selalu dalam kondisi baik dan bersih. Selanjutnya, agar rasa makanan semakin lezat tentu saja harus memakai banyak bumbu supaya makanan yang dihasilkan tidak terasa hambar. Selain itu, perbanyaklah latihan untuk mengenali berbagai macam rasa masakan, nikmatilah setiap kegiatan memasak dengan sepenuh hati, karena perasaan yang semangat, tenang dan tidak terburu-buru berpengaruh terhadap hasil akhir masakan juga lho!

Karipap bisa disimpan dalam freezer untuk digunakan kemudian. Caranya dengan goreng karipap hingga setengah matang lalu simpan dalam wadah tertutup. Jika ingin dikonsumsi, goreng karipap kembali dalam minyak panas hingga kecoklatan.

Cara membuatnya pun tidak sulit, teman-teman dapat menyiapkan karipap sayur hanya dengan menggunakan 22 bahan dan 5 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk membuatnya, bikin karipap sayur yuk!

Untuk menyiapkan Karipap sayur, gunakan bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan sebagai berikut:

  1. Sediakan of Bahan A.
  2. Dibutuhkan 200 gr of tepung 🔼.
  3. Dibutuhkan 85 gr of minyak goreng.
  4. Dibutuhkan 1/2 sdm of garam.
  5. Sediakan of Bahan B.
  6. Gunakan 200 gr of tepung🔼.
  7. Diperlukan 20 gr of margarin buat pastry.
  8. Siapkan 20 gr of shortening.
  9. Ambil 100 gr of air dingin.
  10. Gunakan 25 gr of gula bubuk.
  11. Dibutuhkan 1/2 sdt of garam.
  12. Sediakan of Bahan isi.
  13. Dibutuhkan 2 buah of wortel.
  14. Dibutuhkan 2 buah of kentang.
  15. Ambil of Daun bawang prei.
  16. Gunakan of Seledri.
  17. Siapkan 3 siung of bawang putih cincang.
  18. Ambil 1 buah of bawang bombai.
  19. Dibutuhkan 1 butir of telur bikin orak arik.
  20. Dibutuhkan of Garam& gula.
  21. Siapkan 2 sdm of maizena larutkan.
  22. Siapkan 2 sdm of bumbu kare.

Dengan cara ini kulit akan lebih renyah dan krispi lebih lama (tidak cepat melempem). Asalnya beberapa tahun lepas masa balik dari Sarawak. Achik ajak singgah Nilai nak habiskan duit😅 Masa round cari kedai frame singgaj beli karipap panas kat situ. Karipap Daun Sup ni nampak sedap, unik dan menarik.

Langkah-langkah membuat Karipap sayur:

  1. Bahan A.. campur tepung,minyak goreng dan garam. Sampai rata dan bulatkan. Ini untuk kulit dalam. Setelah itu bagi menjadi 10. Bulatkan.
  2. Bahan B, ini untuk kulit luar. Campur semua bahan sampai kalis dan bentuk membulat. Tutup dengan plastik. Biarkan selama 15 menit, bagi menjadi 10 dan bulatkan.
  3. Ambil kulit luar, pipihkan dan taruh isian dalam. Gilas sampai tipis. Lipat seperti amplop. Gilas lagi memanjang. Gulung2. Dan iris. Irisan tadi dipipihkan sesuai selera y ukurannya..
  4. Isi dengan satu sendok sayur, lekatkan dengan air. Siap di bentuk tepiannya. Lakukan sampai semua habis. Goreng dengan api kecil minyak panas..
  5. Bahan isian. Cincang bawang putih dan bombay. Potong dadu wortel n kentang. Buatlah telur orak -arik. Masukkan bawang bombang n putih cincang, tumis sampai harum.. masukkan sayuran kasih air biarkan matang. Masukkan daun bawang n seledri. Larutkan 2 sdm tepung maizena masukkan. Terus aduk sampai matang n mengental. Kasih gula garam, kecap asin, bumbu kare. Tes rasa. Siap digunakan..
Kalau biasa anda makan karipap kulit kosong tu, kali ni boleh cuba karipap daun sup perkongsian saudari Tie Watiezz ni. Lihat juga resep Spiral Curry Puff // Karipap enak lainnya. Makan panas-panas uih…sebiji memang tak cukup. Ramai yang 'takut' nak cuba kerana anggap Karipap Pusing ni susah nak buat. Jangan bimbang, resipi perkongsian Opah Mas Cotek ni antara yang mudah.

Mudah bukan membuat karipap sayur? Selamat berkreasi di dapur! Jika resep ini berguna jangan lupa untuk membagikannya ke teman-teman kalian ya.

close